Produkcja i mastering utworu muzycznego – SZUMY (cz.7)
Szumy to dźwięk o widmie ciągłym i przypadkowym charakterze. Szum złożony jest z wielu składowych częstotliwości o różnych amplitudach ciśnienia lub energii akustycznej. W dziedzinie cyfrowej szum jest generowany przez elementy elektroniczne użyte w procesie produkcji układu przetwarzającego dźwięk, na przykład przez rezystor, traktowany jako połączenie szeregowe opornika bezszumnego R i źródła napięcia szumów. Różnica sygnału użytecznego (S) a poziomem szumów (N) nazywa się odstępem sygnału do szumu a jego miarą jest wzajemny stosunek mocy obu wielkości (S/N) wyrażony w dB.
Wśród szumów wyróżnia się:
- szum biały – to taki, w którym składowe widma mają wartość stałą w całym paśmie częstotliwości. W subiektywnym odbiorze szum ten brzmi jasno a typowym jego źródłem są elementarne, termiczne szumy własne wzbudzane w elementach elektronicznych. Nazwa powstała przez analogię do białego światła, które również powstaje w wyniku równomiernego zmieszania wszystkich barw składowych.
- szum różowy – to szum, w którym intensywność sygnałów jest odwrotnie proporcjonalna do częstotliwości.
- szum kwantyzacji – jego źródłem jest niedokładność kwantowania wynikająca ze skończonej liczby przedziałów, w jakich można zapisać daną próbkę. Dla przykładu, słowo 16 bitowe ma niewiele ponad 65 tys. wartości, jakimi można opisać próbkę sygnału, ale już 24 bitowe słowo może przyjąć jedną z ponad 16 milionów wartości.
- szum wzmacniacza – przy braku sygnału wejściowego występują zmiany napięcia lub prądu w obwodzie obciążenia wzmacniacza.
- szum naturalny – na przykład lasu czy morza
A już w następnym wpisie temat zawsze aktualny – AKUSTYCZNA ADAPTACJA POMIESZCZENIA ODSŁUCHOWEGO.
Produkcja i mastering utworu muzycznego by Marcin Lisiecki jest licencjonowany pod Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe License.
Lisi Tygrysi
2 marca, 2014