The Hmmms – Zremixuję się (Lisi Rmx)
20 Mar 2014 | Nu Disco Funk

Produkcja i mastering utworu muzycznego – WSTĘP (cz.1)

Produkcja i mastering utworu muzycznego – WSTĘP (cz.1)

W 2007 roku napisałem a później obroniłem pracę inżynierską pod kierunkiem Dr Alicji Wieczorkowskiej o tytule „Produkcja i mastering utworu muzycznego”. Minęło 7 lat i to chyba odpowiedni czas aby podzielić się z Wami moją pracą.

Produkcja utworów muzycznych o profesjonalnym brzmieniu jest niezwykle trudnym zadaniem, gdyż wymaga także posiadania wiedzy z zakresu pojęć nie związanych bezpośrednio z komponowaniem muzyki. Jednakże bez ich znajomości trudno osiągnąć satysfakcjonujący wynik. Celem niniejszej pracy było przedstawienie i omówienie pewnych reguł rządzących się dźwiękiem jak również i miksem gotowych śladów, których znajomość może znacząco wpłynąć na jakość brzmienia kompozycji.

Pracę tę podzielono na sześć odrębnych rozdziałów, z których każdy dotyczy innego zagadnienia związanego z dźwiękiem.

Pierwszy rozdział opisuje to, czym jest dźwięk oraz w jaki sposób człowiek go postrzega. Wiadomości te stanowią podstawę i ich znajomość jest niezbędna do zrozumienia dalszej części niniejszej pracy.

Kolejny rozdział poświęcono zagadnieniom akustycznej adaptacji pomieszczenia odsłuchowego, gdyż stworzenie neutralnego, wiernego środowisko odsłuchu pozwala na produkcję miksów o poprawnym brzmieniu bez względu na pomieszczenie, w jakim przeprowadza się odsłuch.

Trzeci rozdział pracy w całości poświęcony jest mikrofonom, ich charakterystykom oraz technikom, jakie wykorzystywane są w trakcie rejestracji wybranych instrumentów.

Następny rozdział omawia podstawowe urządzenia wykorzystywane zarówno w trakcie produkcji utworu muzycznego, jak i podczas pracy z gotowym materiałem dźwiękowym. Duży nacisk położono tu na dokładne zaprezentowanie sposobu działania poszczególnych efektów takich jak procesory dynamiki, korektory i linie opóźniające.

Piąty rozdział pracy poświęcono procesowi miksowania gotowych ścieżek dźwiękowych oraz ich wzajemnym oddziaływaniu na siebie. Ponadto omówiono zagadnienia dotyczące panoramy dźwięku, balansu, przestrzeni i głębi miksu.

Szósty rozdział zawiera wskazówki dotyczące sposobu przeprowadzenia masteringu gotowego materiału muzycznego. Wyjaśnione zostały główne zagadnienia związane z tym procesem oraz wskazano główne elementy, na jakie należy zwrócić uwagę, by proces ten przyniósł pożądany efekt.

Niezwykle ważnym elementem mojej pracy są przypisy, które będą pojawiać się przy każdym wpisie. Bibiografia zawiera 48 pozycji, które mogą służyć jako punkt wyjścią do dalszego zgłębiania wiedzy we własnym zakresie.

Ps. Praca została przetworzona w całości przez system Plagiat.pl – na wypadek gdyby ktoś szukał drogi na skróty 🙂

Jeśli podoba Ci się to co robię i chcesz mnie wspomóc dowolną kwotą, którą przeznaczę na wypicie piwa za Twoje zdrowie – kliknij guzik i używając PayPal’a przekaż mi darowiznę w dowolnej wysokości 🙂




Licencja Creative Commons

Produkcja i mastering utworu muzycznego by Marcin Lisiecki jest licencjonowany pod Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe License.

Lisi Tygrysi

17 lutego, 2014

LISI TYGRYSI