The Hmmms – Zremixuję się (Lisi Rmx)
20 Mar 2014 | Nu Disco Funk

Produkcja i mastering utworu muzycznego – PODSTAWOWE INFORMACJE O DŹWIĘKU (cz.4)

Produkcja i mastering utworu muzycznego – PODSTAWOWE INFORMACJE O DŹWIĘKU (cz.4)

Dźwięk jest zaburzeniem falowym sprężystego środowiska, jakim najczęściej jest powietrze, a także ciecz czy ciało stałe. Objawia się drganiami cząstek środowiska i wytwarza wrażenie słuchowe u człowieka o normalnym słuchu. Dźwiękiem nazywa się również samo wrażenie słuchowe wytworzone drganiami akustycznymi [9]. Drgania te, ze względu na swój falowy charakter, nazywane są falą akustyczną. Rysunek 3 ukazuje sposób tworzenia się takiej fali.

fala_akustyczna

Podstawowym warunkiem zaistnienia dźwięku jest ośrodek sprężysty, w którym może się ono rozejść. Może to być zarówno powietrze, jak i woda lub ciało stałe. Ważne jest to, aby rozrzedzanie i zagęszczanie molekuł danego ośrodka wywołało falę dźwiękową. Łatwo to sobie wyobrazić na przykładzie zwykłego głośnika w magnetofonie. Jeśli membrana głośnika wychylona jest na zewnątrz, to powietrze przy nim staje się zagęszczone a ciśnienie w tym miejscu jest wyższe od atmosferycznego. W przypadku wychylenia membrany do wewnątrz powietrze zostaje rozrzedzone, osiągając ciśnienie niższe od atmosferycznego. Tak wytworzona, przez poruszające się poprzez reakcję łańcuchową molekuły powietrza, fala rozchodzi się z prędkością 1200 km/h przy czym im większa jest intensywność wibracji, tym wyższa jest amplituda szczytowa, a co za tym idzie – dźwięk jest głośniejszy. Należy jednak zaznaczyć, iż nie każda zmiana ciśnienia i gęstości ośrodka w którym roznosi się fala dźwiękowa jest rozpoznawana przez zmysł słuchu. Wiąże się to z faktem, iż ze względu na różną budowę ucha u poszczególnych osób – to, co dla jednych jest słyszalne, dla innych będzie ciszą. Istnieją również takie rodzaje zmiany ciśnienia powietrza których nie usłyszy żaden człowiek ponieważ zachodzą one zbyt szybko, za wolno lub są one zbyt słabe (ciche) by ucho ludzkie mogło je zarejestrować. Zakres częstotliwości zmian słyszalnych dla ucha ludzkiego oraz minimalne poziomy konieczne dla usłyszenia dźwięków o określonych częstotliwościach podstawowych, tj. wykres progu słyszalności, prezentuje rysunek 2 zamieszczony w rozdziale „Jak Słyszymy” (cz.2).

Jeśli podoba Ci się to co robię i chcesz mnie wspomóc dowolną kwotą, którą przeznaczę na wypicie piwa za Twoje zdrowie – kliknij guzik i używając PayPal’a przekaż mi darowiznę w dowolnej wysokości 🙂




Licencja Creative Commons

Produkcja i mastering utworu muzycznego by Marcin Lisiecki jest licencjonowany pod Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe License.

Lisi Tygrysi

17 lutego, 2014

LISI TYGRYSI